Nie ma co kwestionować popularności tego sposobu napędzania naszych samochodów. W Polsce samochodów z gazem LPG jest całe mnóstwo. Co ciekawe, rozwiązanie napędowe tego typu jest charakterystyczne już nie tylko w samochodach z rynku wtórnego. W ostatnich latach wzrastają tez ciągle wskaźniki sprzedaży i instalacji rozwiązań LPG w samochodach, które dopiero wyjeżdżają z salonu. Czy rzeczywiście LPG jest najlepsze? Jakie rzeczy powinny skłonić nas do przemyślenia instalacji? Wreszcie – więcej w LPG plusów, czy minusów? Przeczytaj poniższy tekst, a znajdziesz odpowiedź.
Płynny gaz naftowy przyjacielem Twojego portfela
Co do ekonomicznej zalety auta na gaz, wystarczy zerknąć na różnicę w cenie litra gazu na rzecz benzyny czy ropy. Czy też masz czasem wrażenie, że gaz jest połowę tańszy? Może nie zawsze, bo na cenę gazu, jak wszystkich innych paliw, ma wpływ mnóstwo czynników. Nie ulega jednak wątpliwości, że obecnie jest to zdecydowanie najtańsze rozwiązanie paliwowe.
Trzeba zwrócić uwagę na sposób zasilania
W instalacjach na gaz płynny zasilanie silnika dzielimy na dwie kategorie. Pierwsza to mieszalnikowa i druga – wtryskowa. W pierwszym przykładzie zasada działania jest podobna do gaźnika. To znaczy – płynna postać paliwa gazowego przenoszona jest ze zbiornika d reduktora wyniku oddziaływania ciśnienia. Tam z kolei następuje rozprężenie – zamiana płynu w gaz, a następnie przekierowanie odpowiednim przewodem do dysz mieszalnika, który znajduje się w przewodzie dolotowym w silniku. Instalacje wtryskowe z kolei działają tak, że są oparte o pośredni wtrysk benzyny, sekwencyjnie. Tu dawka gazu zostaje dostosowana do ilości powietrza, które zasysa silnik. Aby wtrysk paliwa był zsynchronizowany z czasem wtrysku benzyny. Do tego celu, niezbędne jest sterowanie poprzez sygnał, który generuje sterownik silniku, następuje otwarcie wtryskiwaczy na benzynę. Przyjrzyjmy się teraz kwestii kosztów, co pozwoli też ocenić na ile ekonomiczna jest taka inwestycja.
Czy jest jedna odpowiedź na pytanie – a ile to kosztuje ?
W związku z tym, że rynek jest nasycony a zainteresowanie użytkowników cały czas naprawdę duże, mamy do czynienia z całym mnóstwem ofert. Instalacje najprostsze, które montuje się w silnikach gaźnikowych to wydatek nawet poniżej 1000 złotych, w najtańszym wariancie. Jednak ramowy przedział to 1200-2000 złotych. Co do sekwencyjnych, które są najpopularniejsze, mamy już inne ceny. Tak naprawdę to przedział można zacząć na poziomie 2100, a zakończyć na poziomie 4500 pln. Jest też na rynku wiele promocji, duża konkurencja w branży wymusiła niejako takie zabiegi na instalatorach. Jedno jest pewne, przy wyborze cena jest ostatnią rzeczą, którą należy sugerować się w pierwszej kolejności. Taki paradoks, ale warto się nad tym głębiej zastanowić, bo takie są fakty.
Ważna uwaga na koniec
Najważniejsze jest to, że instalacja została wykonana w firmie, która po pierwsze jest doświadczona i rozpoznawalna na rynku. Taka, co do której jakości usług, opinie znajdziemy w necie bez większego problemu. Poza tym, warto też sprawdzić zakres wsparcia i serwisowania, w razie gdyby z instalacją było coś nie tak. Najlepiej szukać w necie i po prostu sprawdzać opinie, bo to właściwie najprostszy sposób na to, by ustrzec się przed wtopą i naprawdę niekoniecznie udanym zakupem.