Napęd hybrydowy to oznaczenie łączenia kilku źródeł energii w celu napędzania pojedynczego pojazdu. Najczęściej jest to połączenie sieci elektrycznej i innej, tak jak w przypadku samochodu hybrydowego, gdzie stanowi połączenie silnika elektrycznego i silnika spalinowego. Napędy hybrydowe są stosowane głównie w transporcie drogowym i kolejowym. A dlaczego mają stać się naszym standardowym wyposażeniem już za kilka lat?
Napędy hybrydowe
Jakie są ogólne typy napędów hybrydowych? Samochód hybrydowy to pojazd, który wykorzystuje więcej niż jedno źródło zasilania do jazdy. Napędy hybrydowe wykorzystują zalety poszczególnych napędów w różnych warunkach eksploatacji pojazdu. Różne typy napędów hybrydowych są obecnie testowane i rozwijane, choć w przypadku motoryzacji dominuje zestawienie z silnikiem elektrycznym i napędem spalinowym. Sprawdzenie po VIN
Pierwsze zestawienie jest to zestawienie silnika spalinowego z silnikiem elektrycznym oraz akumulatorem. Dalej możemy znaleźć także silnik spalinowy wraz z silnikiem elektrycznym oraz zasilaniem zewnętrznym. Kolejny napęd hybrydowy może składać się z silnika spalinowego oraz koła zamachowego. Jeszcze inaczej funkcjonują auta z turbinami gazowymi oraz generatorem, akumulatorem i silnikiem elektrycznym. Ciekawym, nieużywanym zbyt często napędem jest także połączenie ludzkiej siły mięśni oraz silnika elektrycznego, np. w przypadku rowerów miejskich w niektórych krajach Europy.
Łączenie dwóch silników
Sprawdzone już napędy hybrydowe obejmują połączenie silnika spalinowego z silnikiem elektrycznym i akumulatorem, tak zwany szeregowy napęd hybrydowy. Ten szeregowy napęd napędzany jest przez maszynę obrotową DC podczas jazdy na krótkich dystansach, takich jak jazda po mieście lub nawet jazda w trasie. Maszyna jest zasilana energią elektryczną z akumulatora. W pojeździe znajdują się dwa sprzęgła, jedno (S1) łączy silnik spalinowy z silnikiem elektrycznym, a drugie (S2) silnikiem elektrycznym ze skrzynią biegów.
Przy zasilaniu energią elektryczną sprzęgło S1 łączące silnik spalinowy jest otwarte. Podczas jazdy na dłuższych dystansach, np. poza miastem, jeśli silnik jest potrzebny do przyspieszania lub przy pełnym obciążeniu, zapewniony jest dostęp do silnika spalinowego. Jeśli pojazd porusza się za pomocą silnika spalinowego, moc jest przekazywana przez sprzęgła S1 i S2 do skrzyni biegów. (https://www.centercar.pl/)
W tym momencie elektryczna maszyna DC zmienia swoją funkcję i działa jako generator prądu stałego. Uzyskana w ten sposób energia elektryczna jest dostarczana do akumulatora. W momencie hamowania sprzęgło S1 zostaje wyłączone, odłączając w ten sposób silnik spalinowy i wytwarzając energię elektryczną do ładowania akumulatora z energii bezwładności pojazdu.
Hybryda
Napęd hybrydowy może wykorzystać cechy indywidualne napędów. Niski poziom hałasu, brak spalin i wysoka sprawność silnika elektrycznego oraz, w silniku spalinowym, daleki zasięg pojazdu oraz duża prędkość. Największą zaletą tego połączonego napędu jest możliwość użycia różnych specyfikacji tam, gdzie są one najbardziej potrzebne. Wadą jest wciąż niestety cena, ale z czasem, gdy hybrydy staną się normalnością, i to się zmieni.